důvodu, proč nejsem pro její provádění stylem "Inkluze je prý skvělá, tak dáme všechny děti do normální školy, přidáme k nim nějaké asistenty, aby zabránili šikaně, učitelé budou učit podle normálních osnov - a výsledkem budou samí normální dospělí."
Kdyby inkluze v této podobě fungovala, tak by se nikdy žádné zvláštní školy nezakládaly. Stejně tak by rodiče dětí inteligentních nesháněli speciální (i placené) školy pro ně.
Důvod, proč jsem pro inkluzi je ten, že aby byly ve školách skutečně splněny podmínky pro úspěšnou inkluzi, musela by škola být připravena dát každému individuálnímu žáku přesně to vzdělání, které opravdu potřebuje. Přistupovat ke každému žáku jako k žáku speciálnímu, byť by byl třeba schopen se přizpůsobit požadavkům, které jsou ve školách upraveny na míru žáku "průměrnému".
Všichni víme, že nikdo takový, jako "průměrný žák", neexistuje. I ti, kteří dnes procházejí běžnými školami, jsou každý jiný. Někdo je lepší v matematice, někdo má paměť na dějepis a zeměpis, někdo je v tělocviku hvězda, jiný pokazí i kotrmelec.
Místo toho, aby byl pro každého problematického žáka přidáván do tříd asistent, dejte raději všem učitelům takové vzdělání, jako mají speciální pedagogové, a snižte počty žáků ve všech třídách na takovou úroveň, aby bylo možno se věnovat každému individuálně. A taky jim dovolte, aby s nimi individuálně pracovali, ne aby se říkalo "podle osnov musíme teď vyplnit tyto a tyto stránky v pracovním sešitě, tak to zkrátka udělají všichni", včetně těch, kteří by potřebovali opakovat o deset stránek zpátky, a včetně těch, kteří by už potřebovali probírat učivo vyššího ročníku.
Takže jsem pro inkluzi. Jsem pro takovou inkluzi, která dá každému,. co skutečně potřebuje.